Nové silniční kolo Specialized Tarmac SL8
Již téměř půl století jsou inovace jádrem každého produktu, který vyvíjíme. Silniční kolo Tarmac SL8 je jedním z nejlepších příkladů snahy našeho týmu přinést další inovativní kolo pro jezdce.
Za posledních 15 let se silniční kola rozdělovala buď na „aerodynamická“ nebo „lehká“. Náš tým vyvinul aerodynamického Venge a lehkého Tarmaca, čáry mezi těmito dvěma segmenty kol se začaly rozmazávat a další velká inovace byla evidentní.
Převzali jsme naše bohaté znalosti z několika let vývoje aero a lehké zkušenosti z Tarmac SL6 k vytvoření Tarmac SL7.
Říci, že jsme hrdí na příští generaci Tarmacu, by bylo obrovské podcenění.
Zastiňuje model Venge 2020 jako nejaerodynamickější silniční kolo, jaké jsme kdy vyrobili. Samotný rám u SL8 je o více než 200 g lehčí než SL7 a zlepšuje vlastnosti z osvědčeného Tarmacu. Když říkáme „jedno kolo vládne všem“, myslíme to vážně. Tarmac SL8 je nejrychlejší kolo na světě.
Vývoj všech našich kol je propojen jednou větou: "jsme posedlí hledáním zlepšní technického výkonu
a výhod pro náročného jezdce". Pro Tarmac SL8 to znamená pomáhat našim silničním závodníkům World Tour dostat se do cíle jako první.
Než jsme začali se skutečným vývojem SL8, bylo klíčové stanovit metriky pro zajištění konzistentního prostředí pro testování. Tyto metriky jsou založeny na letitých zkušenostech s nejlepšími silničními cyklisty světa.
Rychlost a směr větru společně s rychlostí jezdce mají velký vliv na to, jaký vítr cítí jezdec během jízdy, a naopak jak aero kolo reaguje.
Vzhledem k tomu, že Tarmac SL8 je aerodynamičtější než Venge, bylo by to tak snadné říci „aero je všechno“. Ale také víme, že hmotnost je rozhodujícím faktorem a že existuje spousta závodů se šílenými stoupáními, prudkými sjezdy a rovných sprintů. Věděli jsme, že Tarmac SL8 musí být na limitu UCI (6,8 kg) připravený k jízdě v kompletním lehkém aerodynamickém balení. Naši jezdci potřebovali být na perfektním kole v jakémkoli scénáři.
Aerodynamický a lehký rám je skvělý, ale pokud není flexibilní při vysokém zatížení při šlapání nebo neumí přesně reagovat na finální sprint v poslední rovině na 200 metrů, tak nevyhraje. Náš vývojový tým využil na SL8 zkušenosti s uhlíkovými vlákny pomocí Rider First Engineering. Každá velikost rámu má poskládaná karbonová vlákna jinak.
Vývoj Tarmac SL8 se řídil naší novou "rovnicí" pro rychlost: SL8 = [aero: stejné nebo vyšší než Venge] x [hmotnost: 6,8 kg připraven k jízdě] x [kvalita jízdy: tuhost >= SL7]
Tým zpočátku přistupoval k této zdánlivě nemožné rovnici srovnání tří našich nejinovativnějších
silniční platformy: Venge, Aethos a SL7. "Mohli bychom udělat a lehký Venge?" "Mohli bychom vyrobit aerodynamický Aethos?" Mohl by nám vývoj platformy SL7 umožnit dosáhnout našeho cíle?
Výsledek tohoto počátečního výzkumu a vývoje byl rychle jasný: s tak úzkými rezervami na úspěch a protichůdnými cíli, by tým potřeboval zcela nový přístup se zcela novým designem. Náš tým udělal krok zpět a podíval se na kolo jako na celek – přístup k optimalizaci systému – pomoci vést další kroky ve vývoji
Řízení - tuhost (stejná) - hmotnost (nižší) - aero odpor (nižší)
Rám - tuhost (vyšší) - hmotnost (nižší) - aero odpor (nižší)
Vidlice - tuhost (stejná) - hmotnost (nižší) - aero odpor (nižší)
Sedlovka - tuhost (stejná) - hmotnost (nižší) - aero odpor (nižší)
Aerodynamika
Největší poučení z první fáze systémové optimalizace spočívalo v tom, že bylo nutné zasáhnout do tvaru hlavové trubky k získání naše aerodynamické cíle. Prostřednictvím času stráveného v našem větrném tunelu, tým určil přední tvar hlavové trubky, kde je proudění vzduchu hlavní.
Pomocí 3D prototypů v tunelu, zkoumáme šest různých návrhů hlavové trubky a výrobních metod. Naši inženýři zvolili trubku takovou, která by přidala 25 gramů na váze, ale umožnila nám splnit naše aerodynamické cíle.
Tým tak mohl začít navrhování korunky vidlice a nohou vidlice, které doplňovaly aerodynamiku tvaru hlavové trubky.
S vědomím, že hlavní proudění vzduchu je v přední části se tým se rozhodl optimalizovat kokpit - druhý hlavní klíč k získání nejmenšího odporu vzduchu.
Odstraněním hardwarové sestavy představce a změnou na jednodílná řídítka/představec jsme věděli, že můžeme dosáhnout podstatného aerodynamická vylepšení.
Vývoj Rovalu Rapide Cockpit byl klíčovou složkou aero schopností SL8 a zároveň ušetří týmu zásadních 50 gramů oproti SL7.
Kromě přední části kola jsme se naučili že také, že tvar sedlovky pohybuje jehlou z hlediska aero výkonu.
Zatímco hluboký průřez pro sedlovku a sedlové vzpěry mohou vypadat jako součást aero
výkonu, přidává to minimální aero zisky.
Sedlová trubka SL8 má stejnou šířku jako sedlovka Venge 2020, která zvyšuje aerodynamický výkon SL8
a zároveň je lehčí. K provedení užší sedlové trubky a sedlovku, tým přišel s novým umístěním
úložného prostoru pro baterie Di2 – drží bezpečně pod sedlovkou místo uvnitř sedlovky jako u SL6, SL7 a Venge.
Konstrukce sedlovky a sedlové trubky Tarmac SL8 je trifecta aero, hmotnost a jízdní vlastnosti.
Hmotnost kola Tarmac SL8
Náš vývojářský tým se zaměřil na místa, která nejsou příliš podstatná pro aerodynamiku. Pomocí této strategie jsme zjistili, že spodní trubka, řetězové vzpěry a horní rámová trubka nejsou pro získání perfektní aerodynamiky klíčové. Proto se zde dalo ušetřit na samotné hmotnosti kola.
Byly použity podobné konstrukční principy a materiály ze silničního kola Aethos, ale přesný rozvrh rozložení karbonových vláken bylo radikálně odlišné pro SL8. Toto přesné rozložení nám pomohlo dosáhnout 685g rámu SL8.
Recept je vyvrcholením desetiletí zkušeností s uhlíkovými vlákny a simulace. Každá trubka na SL8 využívá poznatky z naši analýzy jednotlivých vrstev a podrobnosti o tomto procesu jsou jedním z nejpřísněji střežených tajemství Specialized.
Nabídku nových modelů Tarmac SL8 najdete v sekci silniční kola. Model Tarmac SL8 pořídíte již od 157 000,- Kč.
Pro otestování kola navštivte naší sekci testovací kola.
Záznamy nebyly nalezeny...